Despre trenduri și comercializarea profesiei de psiholog
BLOG
6/21/20252 min read


Nu scrie în codul deontologic că trebuie să mănânci vegan ca să fii psiholog.
Nu scrie în codul deontologic că trebuie să înțelegi sau să tolerezi orice tip de comportament.
Nu scrie în codul deontologic că trebuie să fii în trend cu orice isterie socială.
Nu scrie în codul deontologic că, dacă bei ceai verde sau matcha în loc de cafea, ai rezultate mai bune cu clienții.
Nu scrie în codul deontologic că trebuie să demonizezi narcisismul, să romantizezi victimele abuzurilor și să transformi orice neplăcere într-o traumă.
Nu scrie în codul deontologic că trebuie să dai „rețete” pe internet pentru viața perfectă sau pentru tratarea anumitor simptome, mascându-le în „știință în 6 pași pentu vindecare”, ca să fii un bun psiholog.
Nu scrie în codul deontologic că trebuie să inspiri oamenii prin your lifestyle.
Nu scrie în codul deontologic că trebuie să faci marketing agresiv în social media, promițând schimbări profunde în doar 3 zile, sub pretextul „ajut cât mai mulți oameni”.
Nu scrie în codul deontologic că trebuie să-ți expui istoricul personal în spațiul public, ca să arăți că „și psihologii sunt oameni”.
Nu scrie în codul deontologic că trebuie să salvezi planeta.
Dar scrie:
❗️Este interzisă publicitatea mincinoasă sau promisiunile de vindecare.
❗️Este interzisă manipularea în scopuri personale, ideologice sau comerciale.
❗️Trebuie apărată integritatea psihologiei și evitat orice comportament care ar compromite încrederea publicului.
❗️Psihologul, dacă se exprimă public, trebuie să o facă cu responsabilitate — dacă apare în media, scrie articole sau participă la evenimente, păstrează o atitudine echilibrată, bazată pe știință și etică, evitând SENZAȚIONALISMUL.
❗️Este interzisă oferirea de diagnostice și intervenții terapeutice în afara cadrului profesional (online, media etc.).
❗️Este interzisă utilizarea unor tehnici nevalidate științific, pseudoștiințifice sau anti-știință.
❗️Este interzisă utilizarea directă a recenziilor în scop publicitar (testimoniale), chiar și cu acordul clienților, pentru a evita influențarea altor persoane vulnerabile.
❗️Este interzisă publicitatea agresivă sau comercială (oferte, discounturi, „3 la 10 mii” etc.).
❗️Este interzisă utilizarea termenilor înșelători sau absoluți („cei mai buni psihologi din București”; „rezultate 100% garantate” etc.).
Psihologul, psihoterapeutul nu este nici coach, nici speaker motivațional, nici un model de lifestyle — sau, cel puțin, nu ar trebui să fie.
Treaba psihologului este să fie suficient de pregătit, atât din punct de vedere profesional, cât și din punctul de vedere al propriului proces interior, pentru a putea asigura un cadru sigur și continător pentru client — un spațiu în care clientul devine personajul principal, iar istoricul său de viață este în prim-plan.
Psihologul își lasă propria viață la ușă în timpul ședinței, fiind acolo cu toată ființa sa pentru nevoile clientului, ghidându-l și susținându-l cu respect și limite clare, în propriul proces de dezvoltare și întregire — fără a-i încălca liberul arbitru și folosind tehnici validate științific (evidence-based), potrivite pentru unicitatea acestuia.
MIHAELA BACULA - PSIHOLOG CLINICIAN, PSIHOTERAPEUT
Adresa: Sector 5, București
Telefon: +40 732 704 240

